Opcje widoku

Marimurtra - jeden z najważniejszych ogrodów botanicznych w Europie

„Gdy tylko czegoś pragniesz,
gdy bardzo chcesz
Wszystko może zdarzyć się.”

Kolejnym miejscem na mapie naszej podróży był oddalony o 6 km od Lloret de Mar malowniczy kurort Blanes, który odwiedziliśmy 18.02.2024. Od przewodniczki, pani Ewy dowiedzieliśmy się, że niewielki cypel Sa Palomera dzieli miasto na dwie części - S'Abanell po południowo-wschodniej stronie z wysokimi hotelami i długą, piaszczystą plażą oraz stare miasteczko po północno-zachodniej stronie z małą plażą i portem rybackim. To od niego rozpoczęliśmy nasz spacer po Blanes nazywanym „Portal de la Costa Brava”, czyli „bramą do Costa Brawa”, jako najbardziej na południe położoną miejscowością na tym odcinku wybrzeża.

Z punktu widokowego Sa Palomera roztacza się cudowny widok na morze oraz miasto. Podeszliśmy, więc na skałki, oparliśmy się o barierkę, podziwialiśmy i fotografowaliśmy! Następnie promenadą nadmorska udaliśmy się w kierunku celu dzisiejszej podróży - ogrodu botanicznego Jardí Botànic Marimurtra. Po drodze, pani Ewa zapoznawała uczniów z historią miasta. Podziwialiśmy bardzo długą, ale niezbyt szeroką, piaszczysta plażę.

Naszą uwagę zwróciło górujące nad Blanes wzgórze św. Jana, na którym znajdują się ruiny zamku Castillo de San Juan z XIw., pełniącego kiedyś rolę strategicznego punktu obronnego miasta. Wchodząc na wzgórze podziwialiśmy nie tylko panoramę miasta, plażę i wybrzeże, ale również port jachtowy.

Ogród Botaniczny Marimurtra, do którego dotarliśmy, zajmuje ok. 16ha południowo-wschodnich zboczy wzgórza. Powstał w 1920r z inicjatywy niemieckiego przedsiębiorcy, z zamiłowania botanika Karla Fausta. To niezwykłe miejsce, zachwyciło młodzież, a szczególnie te osoby które są miłośnikami natury i roślinności. Karl Faust zebrał tu ok. 4000 gatunków roślin, w tym wiele egzotycznych. Po śmierci właściciela, ogród stał się własnością miasta, rozwija się i ulepsza swoją kolekcję. Oferuje oglądania zróżnicowanej flory, zapewnia wspaniałe widoki na Morze Śródziemne i niewielkie skaliste zatoczki znajdujące się poniżej.

W Marimurtra rośliny podzielone są na trzy sekcje geograficzne: Europa (m.in. drzewa oliwne, cyprysy, dęby, kasztanowce, sosny oraz gatunki endemiczne), Śródziemnomorze (m.in. kaktusy, aloes, agawy, winorośle) i Świat (m.in. drzewa magnolii, bambusy, palmy). Wspaniała kolekcja roślin zawiera wiele rzadkich i zagrożonych wyginięciem gatunków. Zgromadzono tu spory zbiór ziół wykorzystywanych w medycynie naturalnej i kuchni. Ogród posiada jedną z największych w Europie kolekcję bonsai.

Zadziwiający spokój i subtelny urok Ogrodu Botanicznego Marimurtra sprawił, że przeżyliśmy niezapomniane doświadczenia w otoczeniu pięknej roślinności i pogłębiliśmy wiedzę o niej i środowisku naturalnym. Spacerując malowniczymi alejkami napotykaliśmy fontanny, stawy i tarasy.

Wizyta w ogrodzie okazała się świetnym sposobem na relaks i odpoczynek od zgiełku miasta.